سوپرآلیاژهای پایه نیکل رایج در ساخت افزایشی DED

آلیاژهای متعددی توسط دستگاه ساخت افزایشی DED (رسوب‌نشانی انرژی مستقیم) قابل استفاده هستند. پارامترهای فرآیندی لازم برای تولید قطعات سالم و بدون عیب باید مشخص باشند؛ به همین دلیل تولیدکنندگان دستگاه ساخت افزایشی، پارامترهای فرآیند مناسب  را در دیتاشیت‌هایی نگه‌داری می‌کنند و به مشتریان خود ارائه می‌نمایند. پارامترهای فرآیند پیشنهادی توسط تولیدکنندگان ساخت افزایشی وابسته به سایز پودر و کیفیت آن نیز می‌باشد؛ به عنوان نمونه ممکن است سایز مناسب پودر برای یک دستگاه DED بین 50 تا 150 میکرون باشد. به همین دلیل لیستی از برندهای پودر مناسب برای دستگاه نیز ممکن است توسط تولیدکننده دستگاه در اختیالر خریدار قرار گیرد.

به عنوان نمونه یکی از تولیدکنندگان معروف در زمینه دستگاه‌های DED برند Optomec است. این شرکت ذکر نموده که با دستگاه‌های خود توانسته آلیاژهای IN625، IN718، IN713LC، IN738، HastelloyX، Waspalloy و MarM247 را به خوبی تولید کند. همچنین تولیدکنندگان پودر با کیفیت مناسب جهت استفاده در دستگاه نیز توسط شرکت Optomec در اختیار خریدار قرار می‌گیرد. نمونه ای این اطلاعات را در فایل LENS Superalloys مشاهده می‌کنید.

قبلا ذکر شد که آلیاژهایی که مجموع آلومینیوم و تیتانیوم بالایی دارند جوش‌ناپذیر محسوب می‌شوند. در آلیاژهای جوش‌ناپذیر در ناحیه اطراف منطقه جوش (HAZ) عیوب زیادی تشکیل می‌شود. از مزایای ساخت افزایشی نسبت به جوش‌کاری همین کوچکتر بودن ناحیه HAZ است. در فرآیند ساخت افزایشی انرژی اعمالی تنها صرف نقطه‌ای کوچک از قطعه می‌شود و از اعمال انرژی اضافی به قطعه جلوگیری می‌شود. معمولا منبع انرژی در فرآیندهای ساخت افزایشی، انرژی لیزر است که از کنترل‌پذیری و دقت بالایی در فرایندهای ساخت قطعات برخوردار است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا