انواع پودر در فرآیند ساخت افزایشی

در فرآیند ساخت افزایشی بنا بر نوع روش مورد استفاده، نوع پودر نیز ممکن است تغییر کند. به عنوان مثال در فرآیند SLM از پودرهای ریز تر و معمولا در ابعاد زیر 50 میکرون استفاده می شود ولی در فرآیندهای رسوب نشانی مستقیم (DLD) معمولا از پودرهای درشت و در ابعاد بالای 80 میکرون و حتی تا 200 میکرون استفاده می شود. استفاده از پودر ساخت افزایشی نکاتی دارد که باید به آن دقت نمود. مثلا چنانچه پودر در فرآیند SLM خیلی ریز باشد باعث آگلومره شدن پودر و به هم چسبیدن آن می شود و بنابراین سیالیت پودر در دستگاه با مشکل مواجه می شود؛ همچنین چنانچه پودر خیلی درشت باشد دقت ابعادی فرآیند با مشکل مواجه می شود.  نحوه تولید این پودرها به روش اتمیزاسیون گازی است که بعضی شرکت ها دستگاه های تولید پودر را نیز جداگانه به فروش می رسانند. اما عمدتا پودرهای فلزی موجود در ایران از کشور چین وارد می شود. بنابراین تولید پودر فلزی ساخت افزایشی یکی از حوزه هایی است که می تواند به عنوان حوزه اشتغال زایی در کشور مورد تحقیق و سرمایه گذاری قرار گیرد. 

 

انواع پودر فلزی

پودر پرینت سه بعدی فلز می‌تواند شامل گستره زیادی از فلزات و آلیاژهای آن‌ها شود. به عنوان نمونه می‌توان از پودر انواع آلیاژهای آلومینیوم، مس، فولاد، نیکل، تیتانیوم و … در فرآیندهای ساخت افزایشی فلزات استفاده نمود. در فرآیندهای ساخت افزایشی از هر فلز تعدادی از آلیاژهای آن رایج هستند. به عنوان مثال از آلیاژهای فولاد زنگ‌نزن سه پودر استیل 304، استیل 316 و فولاد 4-17 PH کاربرد زیادی دارند. از آلیاژهای پایه نیکل نیز، اینکونل 625 و 718 بسیار رایج هستند. در مورد آلیاژهای اینکونل خواص جوش‌پذیری اهمیت زیادی دارد؛ از همین رو پودر آلیاژهایی همچون اینکونل 738 به صورت آماده موجود نیست و عمدتا پس از سفارش مشتری تولید و عرضه می‌شود.

gas-atomization-process-compressed-Schematic

مزیت استفاده از پودر کروی

کیفیت پودر ساخت افزایشی تا حد زیادی بر خواص قطعه نهایی و زمان ساخت تاثیر می‌گذارد. استفاده از پودرهای کروی موجب می‌شود تا جذب انرژی لیزر توسط پودر به خوبی صورت بگیرد. بررسی شده که استفاده از پودر کروی می‌تواند تا سه برابر زمان ساخت را کاهش دهد. شرکت Equispheres ادعا می‌کند که با استفاده از پودرهای کروی این شرکت، زمان ساخت یک قطعه آلومینیومی از 16 ساعت به حدود 5 ساعت کاهش یافته است. همچنین این کاهش زمان ساخت به یک سوم، باعث کاهش هزینه‌های ساخت به نصف حالت معمولی شده است.

پودر آلیاژهای خاص

برخی پودرهای فلزی در ساخت افزایشی به صورت محدود تولید می‌شوند و کاربردهایی خاص در صنایعی همچون هوافضا دارند. مثلا پودر ترکیبات نایبیوم، تانتالوم و تنگستن که از جمله آلیاژهای دیرگداز هستند، مخصوص مواردی همچون موشک‌های هوافضا است و توسط برخی شرکت‌ها همچون TANioBIS.com تولید می‌شوند. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا