ساخت افزایشی با استفاده از باریکه الکترونی (Electron beam melting (EBM))

در روش ساخت افزایشی با استفاده از باریکه الکترونی دستگاه ساخت افزایشی از لحاظ مکانیزم تا حدی شباهت به همان روش SLM دارد و تفاوت هایی نیز دارد که در اینجا به برخی از این موارد اشاره می شود. در روش EBM چون باریکه انرژی برای ذوب پودر از انرژی ذرات الکترونی استفاده می کند محفظه دستگاه باید کاملا از هر گونه اتم گازی تخلیه باشد و به همین دلیل این فرآیند نیاز به خلا بالایی دارد. امکان اعمال انرژی های خیلی بالا در این روش وجود دارد.  امکان سرعت های بسیار بالاتر حرکت باریکه الکترونی نیز به دلیل امکان تغییر جهت تابش باریکه توسط مگنت های موجود وجود دارد. در فرایند های ساخت افزایشی با منبع های انرژی دیگر همچون انرژی لیزر چون فرایند تابش انرژی لیزر وابسته به حرکت خطی خود لیزر سرعت فرایند نیز کمی پایین تر می آید اما در فرآیند الکترونی فقط کافیست تا جهت تابش توسط مگنت ها تغییر کند و بنابراین سرعت فرآیند الکترونی از لحاظ سرعت حرکت باریکه انرژی بسیار بالاتر است. بنابراین در مجموع دو مورد: 1. امکان اعمال انرژی های بالاتر و 2. حرکت سریعتر باریکه انرژی منجر به بالا رفتن سرعت فرآیند ساخت افزایشی در روش باریکه الکترونی نسبت حالت های دیگر می شود.

<< از آنجا که روش EBM در محفظه با خلا بالا انجام می شود این روش برای ساخت آلیاژهای با اکسیداسیون بالا همچون آلیاژهای تیتانیوم بسیار مناسب است. >>

لازم به ذکر است که پدیده اسپاترینگ یا همان پاشش پودر به اطراف در اثر تابش انرژی زیاد باریکه الکترونی در این روش بالاست که باید تمهیدات لازم برای این موضوع در صورت ایجاد اختلال در فرآیند صورت گیرد. از ویژگی های منحصر به فرد روش EBM توان بسیار بالای تفنگ الکترونی (GUN) است. تفنگ الکترونی در سخت افزایشی به روش الکترون بیم همان تجهیزات اعمال باریکه الکترونی به عنوان منبع انرژی ذوب کننده پودر در دستگاه ساخت افزایشی است. توان حدود 6 کیلووات از مقادیر توان رایج در دستگاه های امروزی ساخت افزایشی به روش الکترون بیم است. این دستگاه در ساخت ایمپلنت های پزشکی که عمدتا از جنس آلیاژهای پایه تیتانیوم و یا گاها فولادهای زنگ نزن هستند کاربرد فراوانی دارد. ایمپلنت های پزشکی تولید شده با این دستگاه ایمپلنت های زیادی همچون ایمپلنت های دندان، زانو و … می باشد.

اسکرول به بالا